Fitness a testnek – a léleknek

Szerző: agnesfitness Kategória:

Avagy: 5+1 ok, amikor feltétlenül kezdj el sportolni!

Végre itthon vagyok! Annyi dolgom van, most induljak tornázni? – tesszük fel sokan magunknak a kérdést. Pedig a mozgás igazi gyógyír jó pár problémára. Vagyis paradox módon, minél többet mozgunk, annál energikusabbak (és nem fáradtabbak) leszünk.

De a sport nem csak erről szól…

Feltétlenül gyanakodj „kétoldali” mozgáshiányra

  1. Ha rendszeresen fáradtnak érzed magad. Amikor este mindig úgy roskadsz be az ágyba 10 órakor, mint egy gyerek, és reggelente azt se bánnád, ha még csak most kezdődne az éjszaka. Az ideális napszakban megválasztott, rendszeres sport ugyanis hozzájárul a nyugodt, pihentető alváshoz.
    fáradtság, levertség
  2. Ha sokszor vagy levert, és nehezedre esik a poharat „félig telinek” látni. Ilyenkor a szervezetednek egy kis boldogsághormonra lenne szüksége, vagyis endorfinra, mely sportolás közben termelődik. Ha tehát elkezdesz mozogni, hamarosan azt veszed majd észre, hogy egyre vidámabb és felszabadultabb vagy.
  3. Ha kezd eltűnni a derekad. Sok nőnek először a deréktájra kúsznak fel a plusz kilók, s ez eleinte szinte nem is látszik. Inkább „csak” a nőiességünket veszítjük el. De mit okozhatnak a hasi zsírpárnák? Sajnos, mire a tükörben is láthatóvá válnak, a belső szervek között már jócskán megtalálhatóak. Abban az esetben, ha férfiaknál 102, nőknél 88 centiméter feletti a haskörfogat értéke, akkor hasi típusú elhízásról beszélünk.
    Ez abban az esetben is előfordulhat, ha valaki egyébként vékony, vagy a BMI (testtömeg index) értéke normál tartományban van. A viscerális, azaz a létfontosságú szerveinket a hasüregben körülvevő zsír nem látható és nem érezhető, de fontos szerepe van az anyagcserében. Ha túlzott mennyiségben van jelen, súlyos betegségek kialakulásáért lehet felelős, mint a 2-es típusú cukorbetegség vagy a szív- és érrendszeri betegségek, vagyis a magas vérnyomás, a trombózis, és a stroke.
  4. Ha derék-, gerinc-, térd- és egyéb fájdalmaid vannak. Ilyenkor természetesen ki kell vizsgáltatni a fájdalom okát, de számos esetben nyomtalanul eltűnhet a kellemetlen érzés, ha például a térd melletti vagy a gerinccsigolyák közötti izmok megerősödnek. Ehhez viszont rendszeres, és hozzáértő által tanított és felügyelt feladatokat kell végezni. De jó tudni, hogy egyszer nem fog fájni többet, igaz?
  5. Ha nem alszol nyugodtan. Az éjjeli felébredéseknek vagy a nyugtalan alvásnak is számtalan oka lehet, de tény, hogy a rendszeres sportolás segít, hogy este jobban ellazulj, kikapcsolj, és pihenj. Megpróbálni mindenképpen érdemes.

+1: A sportolás lélektani hatása is említésre méltó. Nemcsak a boldogság-hormonról van szó, hanem arról, hogy egy közösséghez fogsz tartozni, ahol mindenkinek hasonló az értékrendje.

Egy csapat tagja leszel, akik együtt sírnak-nevetnek-küzdenek veled. És ha esetleg a személyi edző mellett döntesz, akkor még egy pluszt kaphatsz: egy szakember támogató segítségét, hogy leküzd a saját gátjaidat. Aki nem csak arról tud meggyőzni, hogy kibírod, hanem abban is segíthet, hogy megtaláld az okát, amiért ott vagy. Mert minden kialvatlanság, elhízás, gerincfájdalom, és egyéb motivációs tényező mögött ott a kendőzetlen igazság.

Az, amiért le kell győznöd önmagad. És, ha a személyi edző a sportpszichológiában is jártas, akkor tudja, hogy mikor kell bátorítani, és milyen kérdéseket kell feltenni ahhoz, hogy megtaláld a saját utadat. Így nemcsak a sportban leszel sikeres, de az életben is. És végtére is ezért vagyunk itt mindannyian.

F. Anikó