Alakformálás – Szép vagy szükséges?

Szerző: agnesfitness Kategória:

Az alakformálás jelentősége testben és lélekben

Szinte „mindent” tudunk a zsírégetésről, alakformálásról, és amit nem, azt is leírta már valaki valahol… De vajon gondolkodtatok-e azon, mi a valódi oka és pozitív hatása annak, amikor valaki szigorú edzésterv és diéta alapján elér egy vágyott alakot. Hogyan születik meg az elhatározás egy adott pillanatban? És mit nyer az, aki belevág a formás, vonzó alakon kívül? Cikkünkben Katona Ágnes testnevelőtanárt, személyi edzőt kérdezzük.

Mi az első, ami az alakformálásról eszedbe jut?

KÁ: A kockás hasizom. Nem tudom, miért, de ez a kép villant fel először. A fitnesz-terem fala is tele van feszes, izmos női és férfi fotókkal. Valahogy motiváltabbak tőle a hölgyek-urak a futópadon… A viccet félretéve nekem az alakformálás a szépen kidolgozott izmokat jelenti, amit céltudatos mozgással lehet elérni.

Mit jelent ma „formásnak” lenni?

alakformálásKÁ: A nőknél kerek popsit és keskeny derekat, a férfiaknál kidolgozott hasat, karokat, hátat. Egy szépen formált test nőiesen vagy férfiasan arányos.

RFA: A média mégis tele van vékonyabbnál vékonyabb modellekkel…

KÁ: Igen, és meg is értem, hogy a 36-os nőkön jobban mutat a ruha a képernyőn, kifutón, mégis nagyon károsnak tartom ennek hatását a fiatalokra. Nem mindenki tudja, de a kamera mindig kövérít, ezért egy női modell minél vékonyabb, annál mutatósabb. A férfiaknak pedig látványosan izmosnak kell lennie. Mindeközben fiatalok milliói teszik tönkre magukat, hogy megfeleljenek az elvárt „vékony” ideálnak, mások elkeseredettségükben a belső szervekre nagyon ártalmas óriási mennyiségű hasi zsírt hurcolnak évtizedeken keresztül.

Van ennek hosszabb távú hatása szerinted?

KÁ: De még mennyire! Rendre azzal találkozom, hogy sokszor akkor is elégedetlenek az emberek, ha semmi okuk rá. Szépen fogynak vagy formálódnak, kihozták magukból már a maximumot, és még mindig az álomalakot kergetik, ami viszont véleményem szerint a média hatása.

Milyen kérésekkel, problémákkal érkeznek hozzád személyi edzésre?

KÁ: A legtöbben érzik, vagy tudják, hogy valamilyen változásra van szükség az életükben testi – és általában lelki – szinten. De egyre többen jönnek egészségügyi problémákkal is. Fogyni akarnak, izmosodni, szépülni, vagy megszabadulni a hátfájástól, de a cél valójában ugyanaz: változni, változni, változni…

RFA: Ha jól értem, az esztétikán túl, lelki segítséget is nyújt a mozgás és az alakformálás.

KÁ: Ez természetes velejárója szerencsére! Ahogy az embernek változik a teste, változik az élete is. Nő a kitartása, az önbizalma, elkezdi szeretni magát, és elhiszi magáról, hogy képes a változásra, és ez a legfontosabb.

Hogyan kezdjen hozzá az alakformálásba, aki bele akar vágni?

KÁ: Ha heti két alakformáló óra fér bele valakinek az idejébe reggel vagy este, a szükséges mozgásmennyiséget az is biztosítja. Ha azonban fontos, hogy legyen valaki, aki időről-időre átlendít a holtponton, fenntartsa a motivációt a fejlődés folyamatos nyomon követésével, esetleg az egészségügyi állapot igényli a személyre szabott odafigyelést, akkor a személyi edzést javaslom.

Bizonyára mindenki kíváncsi rá: mennyi idő alatt várható változás?

KÁ: Az energiaszint és az állóképesség alkalomról-alkalomra nő. Hogy mikorra éri el valaki a vágyott izmos alakot, azt nagyon sok tényező befolyásolja. Én azért dolgozom, hogy a vendég szeresse meg a sportot, és épüljön be a mindennapjaiba. A többi jön magától!