Hogyan napozzunk, hogy D-vitaminhoz jussunk?

 

MIÉRT FONTOS A D-VITAMIN?

A D-vitamin szerepe az utóbbi egy-két évben kapott fokozott figyelmet, amikor végre felismerték, hogy nem csupán a csontanyagcserében játszik jelentős szerepet. Az elmúlt évek kutatásai egyre inkább bizonyítják, hogy a D-vitamin nélkülözhetetlen a szervezet immunfolyamataiban is, és megfelelő mennyiségű adagolásával számos betegség esetén jelentős javulás, vagy akár teljes gyógyulás érhető el. (Pl. felszívódási zavarok, gyulladásos bélbetegségek, szív- és érrendszeri megbetegedések, Alzheimer-kór, Parkinson-kór, autizmus, epilepszia, depresszió, hormonzavarok, pajzsmirigy alul működés és túlműködés, PCOSZ, endometriózis, influenza, asztma, légúti betegségek, Sclerosis multiplex, reumatid artritisz, csontbetegségek stb.)
HOGYAN NAPOZZUNK, HOGY D-VITAMINHOZ JUSSUNK?

Nyáron elegendő naponta 15-20 percet a napon tölteni, hogy szervezetünk D-vitamin raktárai feltöltődjenek. Viszont ehhez kerülnünk kell a naptej használatát.
A D-vitamin keletkezéséhez ugyanis szükség van az UVB sugarakra. Ám az UVB 95%-át még a legkisebb faktorszámú naptej is kiszűri, megakadályozva a D-vitamin szintézist.
Persze azért fontos az óvatosság!
Ha szeretnénk természetes forrásból D-vitaminhoz jutni, a kritikusan magas UV-sugárzással járó időszakot kihagyva (tehát nem 11 és 15 óra között!) tartózkodjunk a napon-bőrtípusunknak megfelelő ideig. Hasznos, ha már a kora tavaszi napsugarakkal elkezdjük hozzászoktatni bőrünket a napfényhez.
És vigyünk be a szervezetünkbe béta-karotint!
A béta-karotin ugyanis olyan antioxidáns, mely semlegesíti a szervezetben a káros szabadgyököket. Emellett sárgás színű festékanyaga lerakódik a bőr hámrétegében, ahol szintén közömbösíti a káros anyagokat, így fizikai szűrőként véd a nap káros UV-sugaraival szemben, elősegítve az egészséges barnulását.
Fogyasszunk ezért sok répát, sütőtököt, paradicsomot és sárgabarackot, vagy szedjünk béta-karotin kapszulát.

Comments are closed.